Powrót do strony głównej Zobacz także: APEL STOARTU | SPAM | PSJ | STOMUR
...czym tak naprawde zajmuje się nasza organizacja?

...jak powstał STOART?

...że walczymy o ochronę praw do wykonań artystycznych?

...jakie osiągniesz korzyści należąc do naszego stowarzyszenia?

...jak się z nami skontaktować?

...współpracujemy ze Związkiem Zawodowym Stowarzyszonych Twórców "FORUM"?
Apel

My, niżej podpisani artyści muzycy, członkowie Związku Stowarzyszeń Artystów Wykonawców STOART wyrażamy głębokie zaniepokojenie sytuacją w Polsce w dziedzinie realizacji praw własności intelektualnej, a w szczególności praw Artystów Wykonawców.

Stowarzyszenia: Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków SPAM, Polskie Stowarzyszenie Jazzowe PSJ, Stowarzyszenie Muzyków Rozrywkowych STOMUR - założyciele STOART były począwszy od wczesnych lat sześćdziesiątych aktywnymi promotorami objęcia ochroną artystycznych wykonań. Nasi przedstawiciele byli obecni na Konferencji Dyplomatycznej ustanawiającej w październiku 1961 r. Konwencję Rzymską. W 1962 r. był gotowy pierwszy projekt prawa krajowego zgodny z postanowieniami Konwencji. Uchwalenie tego prawa było jednak wówczas niemożliwe ze względów politycznych, a Stowarzyszeniom pozostała tylko walka o godność artysty.

Uczestnicząc wspólnie ze środowiskiem Aktorów w podjętych po roku 1990 pracach nad projektem Prawa Autorskiego wskazaliśmy na jego niedoskonałość, przedkładając jednak możliwość szybkiego uzyskania ochrony ponad chęć cyzelowania zapisów. Oczekiwaliśmy, iż mądra realizacja uchwalonej w 1994 r. Ustawy umożliwi skuteczną ochronę naszych praw. Rzeczywistość wykazała, że nasz optymizm był nieuzasadniony. Urząd Ministra Kultury i Sztuki podejmował w ciągu 5 lat obowiązywania Ustawy decyzje, które wskazują na brak jakiejkolwiek koncepcji funkcjonowania rynku praw autorskich i pokrewnych do których zaliczyć należy:
  • wydanie zezwoleń na zarządzanie prawami do artystycznych wykonań w dziedzinie muzyki kilku organizacjom, bez rozdzielenia pól ich działalności;
  • wskazanie organizacji "SAWP" reprezentującej wówczas grupkę ok. 70 piosenkarzy, jako właściwej do pobierania całości tantiem za czyste nośniki dla artystów wykonawców, i tolerowanie niewykonywania przez tę organizację obowiązków wynikających z Rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 5 grudnia 1995 r. w sprawie wysokości szczegółowych zasad pobierania i odprowadzania opłat od czystych nośników i urządzeń służących do utrwalania utworów dla własnego użytku osobistego oraz wskazania organizacji zbiorowego zarządzania właściwych do ich pobierania;
  • brak spójnej polityki w zakresie funkcjonowania Komisji Prawa Autorskiego;
  • uchylenie jedynej zatwierdzonej przez KPA tabeli wynagrodzeń za nadania radiowo-telewizyjne;
Powyższe przykłady obrazują niekompetencję, która doprowadziła do chaosu i dezorientacji zarówno w środowiskach twórców jak również użytkowników i odbiorców naszej twórczości. Przejawem tej sytuacji są publiczne spory organizacji zarządzających prawami artystów, protesty użytkowników, spektakularne akcje rozgłośni radiowych ("dni bez muzyki polskiej"). Obecnie upowszechniany jest pogląd, że tylko szybka nowelizacja Prawa Autorskiego według projektu rządowego może być panaceum na wszelkie niesprawiedliwości w tej dziedzinie. Według naszej analizy projekt obok zmian dostosowawczych do prawa Unii Europejskiej zawiera propozycje dyskusyjne, których wprowadzenie może spotęgować bałagan. (np. powtórny proces koncesyjny dla organizacji zbiorowego zarządzania).

Biorąc powyższe pod uwagę apelujemy:
  • do Sejmu i Senatu RP - o wnikliwe rozpatrzenie proponowanych zmian ustawy Prawo Autorskie oraz dopuszczenie do dyskusji nad projektem na forum Komisji Kultury naszych przedstawicieli;
  • do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - o wypracowanie założeń w dziedzinie wykonywania praw autorskich i pokrewnych uwzględniającej prawa mniejszości jaką stali się artyści uprawiający sztukę;
  • do kolegów zrzeszonych w organizacjach zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi - o porozumienie i rezygnację z partykularnych interesów na rzecz wprowadzenia modelu współistnienia różnych grup artystów;
  • do użytkowników, osób fizycznych i prawnych, które korzystają w swej działalności z artystycznych wykonań - o dobrowolne przestrzeganie przepisów prawa autorskiego, mimo słabości instytucji powołanych do jego egzekwowania;
  • do naszych przyjaciół - dziennikarzy radia prasy i telewizji - o zainteresowanie tematyką praw artystów i propagowania ochrony tych praw;


Copyright © 2000 by STOART. All rights reserved. Design by HomeNet